Методичні рекомендації МОН щодо організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році
Шановні колеги! Міністерство освіти і науки України пропонує Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році (Лист Міністерства освіти і науки України від 31 серпня 2023 року №1/13094-23 "Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році").
У рекомендаціях вказано, що у зв’язку з продовженням на території України дії правового режиму воєнного стану, введеного указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України 24 лютого 2022 року № 2102-IX (із змінами), організація освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребамиу у спеціальних та інклюзивних класах (групах) закладів загальної середньої освіти, спеціальних закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році здійснюється з урахуванням безпекової ситуації в кожній конкретній адміністративно-територіальній одиниці і залежить від багатьох факторів (створення максимально безпечних умов для перебування в закладі освіти учнів, педагогів та працівників школи, в т. ч. наявності безпечного укриття, можливостей фонду захисних споруд, наближеність закладів освіти до лінії фронту тощо).
В умовах воєнного стану важливо забезпечити права дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, на безперервне здобуття освіти незалежно від місця їх перебування, а також надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.
Важливим аспектом створення безпечного освітнього середовища є психологічна безпека учасників освітнього процесу, зокрема учнів з особливими освітніми потребами.
Такі учні мають особливості когнітивних функцій, психо-емоційних процесів, особливості сенсорного і моторного розвитку, тому педагоги закладів освіти мають звертати увагу на забезпечення психо-емоційної підтримки дітям, які мають особливості психофізичного розвитку.
З метою недопущення ускладнення та погіршення психологічного стану учнів з особливими освітніми потребами просимо звертати увагу педагогів на попередження вторинної психологічної травми у дітей шляхом організації комфортного, інклюзивного та розвиваючого освітнього середовища, забезпечення для дітей заходів, спрямованих на попередження психологічного травмування.
Окремий розділ методичних рекомендацій присвячено питанню оцінювання результатів навчання учнів в умовах дії воєнного стану в Україні. Надано рекомендації щодо можливості й способу врахування результатів навчання учнів у закордонній школі, проведення підсумкового (семестрового, річного) оцінювання, зокрема дітей із числа тимчасово переміщених осіб та з тимчасово окупованих територій.
З метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на здобуття освіти в умовах воєнного стану було внесено ряд змін до нормативно-правових актів, що регулюють організацію освітнього процесу для таких дітей. Міністерством було надано детальні роз’яснення щодо організації освітнього процесу для дітей з ососбливими освітніми потребами з урахуванням зазначених змін (лист МОН від 15.06.2022 № 1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами»).
Водночас, враховуючи неодноразові звернення, Міністерство освіти і науки України вважає за доцільне зупинитися на окремих актуальних питаннях, зокрема:
- щодо проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей, які знаходяться за кордоном та на окупованих територіях або змінили місце проживання;
- щодо роботи асистента вчителя та асистента дитини в умовах інклюзивного навчання;
- щодо змісту освітньої діяльності спеціальних закладів загальної середньої освіти;
- щодо здобуття повної загальної середньої освіти та отримання документів про освіту дітьми з особливими освітніми потребами;
- щодо повторного курсу навчання.
Джерела: