Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році
Уже традиційно Міністерство освіти та науки України напередодні нового навчального року підготувало рекомендації для вчителів щодо організації виховного процесу в 2023/2024 навчальному році.
У листі Міністерства освіти і науки України від 24 серпня 2023 року №1/12702-23 "Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році" вказано, що виховання в умовах війни надає новий імпульс духовному оздоровленню молоді, формуванню в Україні громадянського суспільства, яке передбачає трансформацію громадянської свідомості, моральної, правової культури особистості, розквіту національної самосвідомості і ґрунтується на визнанні пріоритету прав особистості. Воно має стимулювати розвиток суспільства, яке функціонує на засадах гуманізму, свободи, верховенства права, соціальної справедливості, гарантує умови для зростання добробуту людей.
Загальна соціокультурна ситуація, виклики щодо збереження цілісності й державності України, військова загроза, завдання консолідації суспільства, реформування системи освіти визначають нагальність підвищення уваги до виховного потенціалу освітнього середовища, а також до виховання базових соціальних цінностей суспільства, соціальнозначущих якостей особистості, її компетентності й готовності до вияву відповідальної громадянської позиції і патріотизму.
Концепцією Нової української школи передбачено зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.
Реалізація мети освіти має ґрунтуватися на таких ціннісних орієнтирах:
- визнання унікальності й талановитості кожної особистості та заборона будь-яких форм дискримінації;
- розвиток вільної особистості через підтримку самостійності, підприємливості й ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі;
- формування здорового способу життя і створення умов для гармонійного фізичного та психоемоційного розвитку дитини;забезпечення добробуту й безпеки завдяки створенню атмосфери довіри, взаємоповаги і взаємодопомоги у шкільному освітньому середовищі;
- заклад освіти має бути безпечним місцем, де запобігають насильству й булінгу (цькуванню), надають потрібну допомогу;
- утвердження людської гідності та доброчесності, зокрема академічної, через виховання чесності, відваги, наполегливості, милосердя, доброти, справедливості, поваги до прав людини; плекання любові до рідного краю, української культури, дбайливе ставлення до довкілля;
- формування активної громадянської позиції, відповідального ставлення до Української держави, історії українського народу, державної мови.
У вказаному листі зазначено інформацію щодо:
- національно-патріотичного виховання;
- виховання здорового способу життя;
- подолання негативних явищ (булінг, домашнє насильство, кримінальні правопорушення);
- вивчення та популяризації кращих педагогічних практик;
- відзначення пам’ятних та ювілейних дат.
Методичні рекомендації для онлайнового перегляду та завантаження (у форматі PDF):