A A A K K K
людям з порушенням зору
Комунальна установа "Гадяцький центр професійного розвитку педагогічних працівників" Гадяцької міської ради Полтавської області
"Абсолютно неважливо, наскільки геніальний ваш розум або стратегія – якщо ви граєте поодинці, то завжди програєте тим, хто грає в команді" (Рід Хоффман)

Складаємо освітню програму закладу загальної середньої освіти на 2023/2024 навчальний рік. Рекомендації Гадяцького ЦПРПП

Дата: 07.07.2023 12:07
Кількість переглядів: 344

Фото без опису

Освітня програма закладу загальної середньої освіти є основним документом, який забезпечує досягнення учнями визначених відповідними Державними стандартами результатів навчанняВласна освітня програма дає змогу закладу реалізувати автономію: зафіксувати спільно вироблені цінності закладу, запропонувати власне бачення навчального плану, розподілити навчальні години.

У 2023/2024 навчальному році освітня програма закладу освіти може бути розроблена на основі:

🔸Закону України «Про освіту» (стаття 33);

🔸Закону України «Про повну загальну середню освіту» (стаття 11);

🔸Наказу Міністерства освіти і науки України від 03 червня 2022 року 520 "Про затвердження Порядку проведення експертизи та затвердження освітніх програм повної загальної середньої освіти, розроблених не на основі типових освітніх програм" (зі змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки від 12.08.2022 № 747)

🔸Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 25 вересня 2020 року  № 2205);

🔸Методичних рекомендацій для авторів та замовників експертизи освітніх програм, розроблених не на основі типових освітніх програм. Схвалено колегією Державної служби якості освіти України (протокол від 24.01.2023 № 1)

🔰для 1-2 класів

Державного стандарту початкової освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 87),

Типових освітніх програм (наказ Міністерства освіти і науки України від 08 жовтня 2019 року № 1272).

🔰для 3-4 класів

Державного стандарту початкової освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 87),

Типових освітніх програм (наказ Міністерства освіти і науки України від 08 жовтня 2019 року № 1273).

🔰для 5-6 класів

✅ Державного стандарту базової середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898, зі змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2022 року № 972),

✅Типових освітніх програм (наказ Міністерства освіти і науки України від 19 лютого 2021 року № 235)

🔰для 7-9 класів

✅Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня (наказ Міністерства освіти і науки України від 20 квітня 2018 року № 405).

🔰 для 10-11 класів

✅Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 28 листопада 2019 року №1493: зі змінами, внесеними наказом МОН від 31 березня 2020 року № 464).

За умови зміни нормативної бази вас буде проінформовано додатково.

Детально про алгоритм розроблення та затвердження освітньої програми закладу загальної середньої освіти:

✅ Розділ «Освітні програми» сайту Міністерства освіти і науки України https://mon.gov.ua/.../zagalna.../navchalni-programi 

✅ Розділ «Освітні програми» сайту Державної служби якості освіти України https://sqe.gov.ua/diyalnist/osvitni-programi/ 

✅ Створення власної освітньої програми: поради для директора школи  https://sqe.gov.ua/stvorennya-vlasnoi-osvitnoi-program/

✅ Як розробити освітню програму для 5-х класів на основі типової освітньої програми https://sqe.gov.ua/yak-rozrobiti-osvitnyu-programu-dlya.../ 

✅ Як створити освітню програму, розроблену не на основі типових освітніх програм https://sqe.gov.ua/yak-stvoriti-osvitnyu-programu-rozrobl/ 

✅Навчальне відео щодо розроблення освітньої програми у закладі загальної середньої освіти https://youtu.be/4pjD0rxQnDQ 

✅Відео заходу – освітньої ініціативи «Розроблення "нетипових" освітніх програм: нові можливості та перспективи для закладів загальної середньої освіти» з презентацією методичних рекомендацій «Розробляємо освітню програму» https://www.youtube.com/watch?v=4pjD0rxQnDQ 

Фото без опису

Освітні програми для 5-6 класів НУШ

Шановні колеги, на основі вказаних матеріалів ви зможете розробити освітню програму 5-6 класів (адаптаційний цикл) для Вашого закладу освіти. 

Рекомендуємо детально описувати форми організації освітнього процесу (в т.ч. в разі організації дистанційного та змішаного навчання), інструментарій та можливі варіанти оцінювання, які приймаються рішенням педагогічної ради. Також додати абзац щодо особливостей навчання та оцінювання результатів навчання учнів, які одночасно здобувають освіту в закладах освіти країни перебування та України.

До освітньої програми доцільно включити додаток, який містить перелік груп загальних результатів навчання, які підлягають оцінюванню з кожного навчального предмета/інтегрованого курсу (на основі Свідоцтва досягнень).

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ДОДАТКІВ, які можуть бути включені ДО ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ ЗАКЛАДУ:

  1. Мережа класів.

  2. Навчальний план (грифи схвалення, якщо використовується окремо від освітньої програми, наприклад, подається до бухгалтерії).

  3. Індивідуальні навчальні плани.

  4. Перелік (сітка) годин для поділу класів на підгрупи при вивченні предметів.

  5. Перелік корекційно-розвиткових занять, класи та кількість годин.

  6. Послідовність вивчення предметів з неповною кількістю годин.

  7. Перелік модельних навчальних програм.

  8. Перелік навчальних (складених на основі модельних навчальних програм), в.т.ч. варіативного складника.

  9. Перелік груп загальних результатів навчання, які підлягають оцінюванню

  10. інші компоненти за рішенням закладу.

Із 2023/2024 навчального року 6-ті класи закладів загальної середньої освіти працюватимуть за новою Типовою освітньою програмою. Тож розглянемо навчальне навантаження майбутніх шостикласників і розподіл навчальних годин між обов’язковими освітніми компонентами.

У Типовому навчальному плані (далі – ТНП) визначено орієнтовний перелік предметів та інтегрованих курсів для реалізації кожної освітньої галузі та такі кількісні показники:

  • Діапазон навчального навантаження, який включає рекомендовану, мінімальну та максимальну кількість навчальних годин на тиждень. Заклад освіти має право самостійно визначати навчальне навантаження у межах визначеного діапазону та змінювати його включно до граничного показника. 
  • Резерв навчальних годин – різниця між рекомендованим та мінімальним тижневим навантаженням. Він може бути розподілений між обов’язковими для вивчення та вибірковими освітніми компонентами. Слід зазначити, що максимальне збільшення годин на певний навчальний предмет відбувається завдяки перерозподілу резерву навчальних годин з інших освітніх галузей. 
  • Гранично допустиме навчальне навантаження на тиждень для учнів 6-х класів становить 31 годину (не враховуються години, передбачені для фізичної культури та вивчення вибіркових освітніх компонентів).
  • Загальна кількість годин, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу на групи та фізичної культури) становить 34 години.

Навчальний план школи має ґрунтуватися на одному з варіантів ТНП (залежно від мови навчання) та орієнтуватися на рекомендований розподіл навчальних годин між обов’язковими освітніми компонентами. У ТНП тижневе навчальне навантаження розподілено між освітніми галузями таким чином:


Фото без опису

Мовно-літературна освітня галузь 


1. Для закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою 

Тижневе навчальне навантаження складає 11 годин, які розподілені на вивчення таких навчальних предметів:

  • українська мова – не менше 4 годин;
  • українська література – 2 години;
  • зарубіжна література – 1,5 години;
  • іноземна мова – 3,5 години; 

Також заклад освіти може працювати за вже обраними для вивчення з 5-го по 9-й клас галузевими навчальними предметами:

  • інтегрований курс літератур (української та зарубіжної);
  • інтегрований курс української мови та літератури;
  • інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжні літератури).

Діапазон навчального навантаження становить від 10 до 13 годин, резерв – 1 година.

2. Для закладів загальної середньої освіти з навчанням мовою корінного народу або національної меншини поряд з державною мовою чи з навчанням українською мовою та вивченням мови корінного народу або національної меншини

Тижневе навчальне навантаження складає 11,5 годин, які розподілені на вивчення таких навчальних предметів:

  • українська мова – не менше 4 годин;
  • українська література – 2 години;
  • «Зарубіжна література» або «Література корінного народу або національної меншини» (заклад освіти обирає самостійно) – 1,5 години;
  • мова корінного народу або національної меншини/іноземна мова – 4 години; 

Заклад освіти може запроваджувати інтегровані курси для 5-9 класів, зокрема:

  • інтегрований курс української мови і літератури;
  • інтегрований курс літератур (української та зарубіжної);
  • інтегрований курс літератур (корінного народу або національної меншини та зарубіжної літератури);
  • інтегрований мовно-літературний курс (мова та література корінного народу або національної меншини).

Школа з будь-якою мовою навчання може обрати вивчення другої іноземної мови за рахунок перерозподілу навчальних годин інших освітніх галузей (кількість годин має бути не менше 2 годин).

Діапазон навчального навантаження становить від 11 до 13 годин, резерв – 0,5 годин.


Фото без опису

Математична освітня галузь (Математика) – 5 годин

Діапазон навчального навантаження становить від 4 до 6 годин, резерв – 1 година. 


Фото без опису

Природнича освітня галузь – 4 години


Кількість годин цієї освітньої галузі розподілено на вивчення таких навчальних предметів:

  • інтегрований курс «Пізнаємо природу» або інтегрований курс «Довкілля» (за вибором закладу освіти) 2 години;
  • Географія 2 години. 

Діапазон навчального навантаження становить від 2 до 5 годин, резерв – 2 години. 


Фото без опису

Соціальна і здоров'язбережувальна освітня галузь


1. Для закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою  

Тижневе навчальне навантаження складає 1,5 години, які розподілені на вивчення таких навчальних предметів:

  • Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут» – 1 година; 
  • Етика/Культура добросусідства / Інші курси морального спрямування – 0,5 годин. За вибором закладу освіти вивчається один із цих предметів або вони можуть вивчатись у межах інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут». 

Діапазон навчального навантаження становить від 1 до 3 годин, резерв – 0,5 години. 

2. Для закладів загальної середньої освіти з навчанням мовою корінного народу або національної меншини поряд з державною мовою чи з навчанням українською мовою та вивченням мови корінного народу або національної меншини

Тижневе навчальне навантаження складає 1 годину, яка розподілена на вивчення таких навчальних предметів:

  • Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут» – 0,5 години; 
  • Етика/Культура добросусідства / Інші курси морального спрямування – 0,5 години. За вибором закладу освіти вивчається один із цих предметів або вони можуть вивчатись у межах інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут». 

Діапазон навчального навантаження становить від 1 до 3 годин, резерв – 1 година. 


Фото без опису

Громадянська та історична освітня галузь


(Історія України. Всесвітня історія) – 2 години 

Також заклад освіти може вивчати інтегровані курси «Досліджуємо історію і суспільство» (5-6 клас) або «Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти» (5-6 клас)

Діапазон навчального навантаження становить від 1,5 до 3 годин, резерв годин – 0,5 години.


Фото без опису

Інформатична освітня галузь (Інформатика) – 1,5 години


Діапазон навчального навантаження становить від 1 до 2 годин, резерв – 0,5 години. 


Фото без опису

Технологічна освітня галузь (Технології) – 2 години


Діапазон навчального навантаження становить від 1 до 3 годин, резерв – 1 година. 


Фото без опису

Мистецька освітня галузь – 2 години


За рішенням закладу освіти до навчального плану освітньої програми може включатися інтегрований курс «Мистецтво» або окремі предмети «Музичне мистецтво» та «Образотворче мистецтво» (кількість годин на їх вивчення школа визначає самостійно).

Діапазон навчального навантаження становить від 1 до 3 годин, резерв – 1 година.


Додаткові години для вивчення навчальних предметів, інтегрованих курсів і курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять – 2 години 

З урахуванням особливостей організації освітнього процесу та індивідуальних освітніх потреб школярів заклад освіти їх розподіляє самостійно. Предмети та курси з навчальним навантаженням 0,5 години на тиждень вивчаються протягом одного семестру.


Фото без опису

Фізична культура – 3 години


Ці години не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження учнів, але обов'язково фінансуються. 


Також школи можуть вивчати міжгалузеві навчальні предмети, які вивчаються за модельними навчальними програмами або за навчальними програмами, затвердженими педагогічною радою:    

  • Робототехніка. 5-9 клас;
  • STEM. 5-9 клас;
  • Драматургія і театр. 5-9 клас.

Кількість навчальних годин на їх вивчення школа визначає самостійно, враховуючи навчальне навантаження відповідних навчальних предметів.

Аби компенсувати втрати у результатах навчання учнів, Державна служба якості освіти України рекомендує закладам освіти: 

  • здійснювати адаптивне гнучке планування, яке б передбачало перерозподіл навчального часу між темами, або розробляти власні навчальні програми, коригуючи зміст та результати навчання з урахуванням виявлених освітніх втрат;
  • продовжити працювати над створенням методичної системи підтримки індивідуальної освітньої траєкторії учнів шляхом проведення індивідуальних занять, факультативів відповідно до навчального плану та/або за запитами учнів, консультацій з учнями для усунення прогалин у знаннях із предмету, розробки завдань різних рівнів складності для окремих учнів;
  • використовувати години варіативної складової шляхом запровадження індивідуальних та групових консультацій для школярів.

На основі матеріалів з сайтів:

МОН України

ДСЯО України

Освітній проєкт "На урок"


« повернутися

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень